تلفن 021 88316704
Show menu

introduce-IP-PBX

در مقالات گذشته، به معرفی محصولاتی پرداخته ایم که همگی اجزای تشکیل دهنده ی یک شبکه ی ویپ (VoIP) هستند و در پیاده سازی یک سیستم تلفنی تحت شبکه، به آن ها نیاز خواهیم داشت. اما تمامی این اجزا به تنهایی کارایی لازم را ندارند و نیاز هست تا یک نقطه ی مرکزی برای مدیریت این ارتباطات به شبکه ی ما اضافه شود. این نقطه ی مرکزی چیزی نیست جز مرکز تلفن یا سانترال تحت شبکه!

مرکز تلفن یا سانترال یا PBX، اصطلاح جدیدی نبوده و سالیان زیادیست که حداقل نام آن برای ما آشناست. دستگاه یا سیستمی که وظیفه کنترل منابعی همچون خطوط ارتباطی مخابراتی و داخلی ها را بر عهده دارد. این که تماس های دریافتی از خط های شهری به چه صورت به سمت یک داخلی مورد نظر هدایت شوند یا تماس هایی که داخلی ها برقرار می کنند به کجا ارسال شود را مرکز تلفن مدیریت می کند؛ حال در VoIP به دلیل مجهز شدن این سیستم به شبکه و امکان ارتباط از طریق IP، با عنوان مرکز تلفن تحت شبکه یا IP-PBX شناخته می‌شود.

با این توضیحات، مرکز تلفن (در اینجا مقصود مرکز تلفن تحت شبکه هست)، به عنوان قلب یک شبکه ی ارتباطی VoIP، سایر اجزا را به هم مرتبط می نماید؛ اگر گیت وی ویپ آنالوگ یا دیجیتال داریم از طریق ارتباط با IPPBX می توانیم از خطوط شهری استفاده کنیم؛ تلفن های آی پی ما از طریق مرکز تلفن می توانند کارایی خود را داشته باشند و می توانیم از همه ی قابلیت ها و امکانات آن ها بهره ببریم؛ ارتباط با شعب یا نقاط دیگر توسط مرکز تلفن ما ممکن خواهد بود و به طور کلی همانطور که قبل تر گفته شد، مدیریت تمامی منابع ارتباطی ما بر عهده ی مرکز تلفن خواهد بود.

با آمدن تکنولوژی VoIP، دستگاه های سانترال هم از شکل مرسوم و سنتی خودشون خارج شدند و ظهور پروژه های متن باز (Open source) انعطاف بیشتری در راه اندازی این سیستم ها ایجاد کرد. کم کم دستگاه های بزرگ، ترمینال های روی دیوار و سیم های مسی در هم تنیده شده جای خودشون رو به سرورهای کامپیوتری یا دستگاه های کوچک دادند که تنها به یک کابل شبکه برای برقراری ارتباط با سایر اجزا نیاز دارند.

IP-PBX-1

با توجه به اهمیت سانترال، برای راه اندازی سیستم تلفنی یا شبکه ی ویپ، نیاز است تا گزینه های مختلف را بررسی کنیم.

IP-PBX-2

یکی از گزینه ها خرید یک مراکز تلفن سخت افزاری از برندهای معتبر بوده و انتخاب دوم، استفاده از نرم افزارهای مربوطه بر روی تجهیزات سخت افزاری و سرورهایی که در اختیار دارید می باشد. بدیهی است که استفاده از پروژه های متن باز مثل استریسک (Asterisk) در دسته ی دوم قرار دارند.

اگر راهکار اول را انتخاب کنید، مثل سانترال های سنتی که برند Panasonic در آن ها مشهور است، باید از شرکت های تولید کننده مرکز تلفن، بر اساس ظرفیت (تعداد کاربران و خطوط ارتباطی) و یا امکانات، دستگاه مورد نظر خودتون رو تهیه کنید. به عنوان مثال ساعیان ارتباط محصولات سخت افزاری کمپانی هایی همچون Sangoma و Yeastar را در ظرفیت های مختلف عرضه می نماید.

اگر هم علاقه مند هستید تا کمتر هزینه کنید و از توان فنی خودتون بهره ببرید باید دست بکار شوید و به پروژه های متن باز مثل استریسک یا FreeSwitch مراجعه کنید.

 logo-asterisk-freeswitch   

اگر کمی در خصوص این پروژه ها مطالعه کنید، نیاز به یک محیط مدیریتی ساده تر برای شما محرز می شود و این شما را با پروژه های دیگری همچون FreePBX و یا Issabel آشنا خواهد کرد.

 logo-issabel       logo-freepbx

نصب و بکارگیری این نرم افزارها بر روی سرور فیزیکی و یا مجازی (Virtual)، یک مرکز تلفن تحت شبکه با قابلیت های متنوع را در اختیار شما قرار می دهد.

یکی از نکات دیگری که باید به آن اشاره کرد، امکان استفاده از کارت های سخت افزاری در کنار این نرم افزارها می باشد. که در این صورت دیگر نیازی به استفاده از گیت وی های سخت افزاری نخواهد بود.

IP-PBX-3

اولین کسی باشید که از برنامه های آموزشی ما باخبر می شود


احساس رضایت را با ساعیان ارتباط آینده پیشرو تجربه کنید
آدرس : تهــــران، خیابان مطهـــــری
خیابان اورامان، پلاک ۳۴، واحد ۱۰۴
تلفن‌:‌
۰۲۱   88315442
۰۲۱   ۸۸۳۱۶۷۰۴
۰۲۱   ۸۸۳۱۶۷۱۸
۰۲۱   ۸۸۸۲۶۱۱۷
۰۲۱   ۸۸۳۱۵۳۸۴
[email protected]
arrow-down تماس با ما
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت ساعیان ارتباط آینده پیشرو می‌باشد
scroll to top
casibomcasibomikimisli girişen güvenilir slot sitelerimarsbahisbycasino1xbetdeneme bonusu veren sitelerdeneme bonusu veren siteler
eskişehir web tasarımantika alanlarAntika mobilya alanlarantika eşya alan2. el kitap alan yerlertekne kiralamaeskişehir web tasarımantika alanlarAntika mobilya alanlarantika eşya alan2. el kitap alan yerlertekne kiralama